Na codzienne zakupy

  • Opis programu: Fundacja Biedronki, Caritas Polska i Caritas diecezjalne wspólnie realizują program pomocy „Na codzienne zakupy”. W jego ramach ok. 10 tys. seniorów w 2021 r. otrzymało karty przedpłacone na zakupy w sklepach Biedronka. Pomoc trafia do ubogich, schorowanych, samotnych osób starszych.
  • Partnerzy programu: Caritas Polska i Caritas Diecezjalne
  • Beneficjenci: potrzebujący seniorzy, borykający się problemami finansowymi, samotni, chorzy, niepełnosprawni
  • Liczba osób objętych programem w 2021 r.: ok. 10 000
  • Czas trwania obecnej edycji programu: kwiecień 2021 – styczeń 2022
  • Budżet programu: ponad 14,5 mln zł

Zasady programu:

Potrzebujący seniorzy, wskazywani przez Caritas diecezjalne, otrzymują wsparcie finansowe w wysokości 150 zł miesięcznie na karcie przedpłaconej. Karta służy do płatności za zakupy w sieci sklepów Biedronka. Seniorzy sami decydują, na jakie produkty chcą przeznaczyć fundusze.
Osoby objęte programem mogą liczyć na opiekę wolontariusza Caritas (grupa ponad 3 tys. osób), który pomaga im w zakupach albo towarzyszy w codziennych zajęciach.

Inne komponenty programu w 2020 r.:

  • Program Senior Caritas 2020, w ramach którego zgłaszane przez diecezjalne Caritas lokalne projekty, mające na celu aktywizację seniorów, mogły uzyskać dofinansowanie. Ogółem przyznano finansowanie 51 projektom;
  • Program „Spełniamy marzenia” służący spełnianiu drobnych marzeń seniorów takich jak odwiedzenie wymarzonego miejsca w Polsce lub nauczenie się nowej umiejętności. W 2020 r. z powodu pandemii większość tych marzeń miała charakter materialnego prezentu. Projektem objęto 1000 osób starszych;
  • Ze środków, które nie zostały wydane z kart NCZ, dokonano zakupu paczek bożonarodzeniowych dla seniorów w związku z tym, że w czasie pandemii organizacja spotkań wigilijnych dla osób samotnych nie była możliwa;
  • 20 tys. seniorów będących pod opieką Caritas otrzymało Koperty Życia Caritas, które mają na celu umożliwienie służbom medycznym uzyskanie podstawowych informacji o zdrowiu seniora i przyjmowanych lekach. Akcja została sfinansowana ze środków Fundacji Biedronki;

Historia programu:

Program prowadzony jest od 2018 r. Przez pierwsze dwie edycje we współpracy Caritas i Biedronki (2018 i 2019), a następnie przez Fundację Biedronki i Caritas (2020 i 2021).

Wyniki badania wśród beneficjentów w 2020 r.*:

  • 84% beneficjentów uważa, że program ma istotny wpływ na poprawę sytuacji życiowej
  • 59% z nich dodatkowe środki przeznacza na zakup żywności, 57% na zakup leków na receptę, a 31% może dzięki nim opłacić rachunki lub zakupić opał
  • 64% uczestników dzięki programowi częściej kupuje nabiał, 51% owoce i warzywa, a 49% mięso i ryby
  • 95% seniorów docenia to, że może samodzielnie decydować, co kupić
  • 92% uczestników programy podoba się to, że mogą płacić kartą/płacić bezgotówkowo
  • 70% seniorów ceni sobie anonimowość - to, że w sklepie nikt nie wie, że uczestnik programy korzysta z pomocy
*Badanie zostało przeprowadzone przez firmę Ipsos na przełomie września i października 2020 r. metodą CATI (wywiad telefoniczny) na próbie 1009 beneficjentów programu

Wyniki badania wśród wolontariuszy w 2020 r.*:

  • 82% wolontariuszy odczuwa bardzo wysoką lub wysoką satysfakcję ze swojej roli
  • 55% wolontariuszy ma kontakt z seniorem co najmniej kilka razy w miesiącu
  • 66% wolontariuszy pomaga uczestnikom programu w zakupach, a 55% pomaga w transporcie do/ze sklepu
*Badanie zostało przeprowadzone przez firmę Ipsos w listopadzie 2020 r. metodą CAWI (ankieta internetowa) na próbie 802 wolontariuszy w programie

Dokumenty:

Regulamin programu
Akceptuję

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania serwisu

Analizy i ocena wydajności

Reklamowe pliki cookie

zapisz